eTwinning project


«we have a dream, a big dream»
(ονειρευόμαστε έναν κόσμο χαρούμενο και βιώσιμο για όλους
και θα παλέψουμε για να το κάνουμε πραγματικότητα)

17 σχολεία-17 εβδομάδες-17 στόχοι βιώσιμης ανάπτυξης


Γκρινιάζεις που βρέχει καταρρακτωδώς και ρίχνει χαλάζι το καλοκαίρι. Φοβάσαι που φυσάει μανιωδώς μήνα Ιούλιο. Κλαις για τους νεκρούς της Χαλκιδικής από τον "τυφώνα", τους νεκρούς στην Ελευσίνα από την πλημμύρα, τους νεκρούς στο Μάτι από την πυρκαγιά…..
Παρακολουθείς στα ΜΜΕ τις τρομακτικές εικόνες από την καταστροφή στον Αμαζόνιο!!!

Βλέπεις τις αλλαγές στο κλίμα αλλά και τις μετακινήσεις πληθυσμών από άγονες και άνυδρες περιοχές για αναζήτηση καλύτερων συνθηκών ζωής και αναρωτιέσαι αν κι εσύ χρειαστεί κάποτε να ακολουθήσεις τα βήματά τους…..

Ακόμα ηχούν στ’ αυτιά μας τα λόγια του πρώην προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος: «Σε αυτό το περιβάλλον δεν ζούμε μόνοι μας. Οφείλουμε να το συνειδητοποιήσουμε πριν φροντίσει η ίδια η φύση να μας υπενθυμίσει για μια ακόμα φορά πόσο άσχημα εκδικείται.»

Τα ερωτήματα που προκύπτουν για τους μαθητές και τις μαθήτριες είναι χαρακτηριστικά:
    • Άραγε πώς θα είναι ο πλανήτης μας το 2030 όταν εμείς, που τώρα είμαστε μαθητές, θα είμαστε ενήλικες;
    •  Πόσο βιώσιμος και «ανθρώπινος» θα είναι ο κόσμος μας;
    • Υπάρχει κάποιο σχέδιο για να τον κάνουμε πιο όμορφο και ειρηνικό;
    • Ποιος είναι ο δικός μας ρόλος ως μαθητών και μελλοντικών πολιτών σε αυτό το σχέδιο;
   • Μπορούμε να κάνουμε κάτι άμεσα, σε πρακτικό επίπεδο, ώστε να γνωρίσουν κι άλλοι αυτό το σχέδιο και να βοηθήσουμε όλοι μαζί στην επιτυχία του;

Απάντηση σε όλα αυτά τα ερωτήματα (αλλά και σε ακόμα περισσότερα) θα μας δώσει η Μαλάλα από το Πακιστάν, μέσα από τη σύντομη ταινία κινουμένων σχεδίων για την εισαγωγή των παιδιών στους 17 Παγκόσμιους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης με τίτλο: «Η Μαλάλα μάς μιλάει για τους 17 ΠΣΒΑ» [https://www.youtube.com/watch?v=rpaAKlSXGiE]

"Την Άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις." μας είπε ο Οδυσσέας Ελύτης κι εμείς αποφασίσαμε -με αρωγούς τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς μας- να επικοινωνήσουμε και να διαδώσουμε την ατζέντα 2030 και τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης, κυρίως στους συνομηλίκους μας, νέες και νέους, που μας αφορά άμεσα το μέλλον του πλανήτη.
Θεωρούμε τη σωστή και έγκυρη ενημέρωση ως απαραίτητο βήμα για την ενεργοποίηση και κινητοποίηση των πολιτών και την αλλαγή στάσης και συμπεριφοράς απέναντι στο περιβάλλον -που είναι το σπίτι μας- ως υποχρέωση ΟΛΩΝ μας.

Με αφορμή την είσοδο φέτος στην τελευταία -και πιο κρίσιμη- δεκαετία της ατζέντας 2030, 17 σχολεία ενώνουν τις δυνάμεις τους, για 17 εβδομάδες, με στόχο όχι μόνο να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία των 17 ΠΣΒΑ αλλά και να ξεκινήσουν μια μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης της τοπικής και της ευρύτερης κοινωνίας ώστε να βάλουμε το λιθαράκι μας για να δημιουργήσουμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ έναν καλύτερο και βιώσιμο πλανήτη.

Σύνθημά μας είναι η γνωστή φράση του Dalai Lama:
«Και μην ξεχνάς ότι αν νομίζεις ότι είσαι πολύ μικρός για να κάνεις τη  διαφορά, δοκίμασε να κοιμηθείς με ένα κουνούπι.»

Σκοπός μας είναι «να γίνουμε τα κουνούπια» που θα αφυπνίσουν την κοινωνία και θα συμβάλλουν με τον τρόπο τους στην επιτυχία των 17 Παγκόσμιων Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του πλανήτη μας.


Στόχοι
Στόχοι που τίθενται:

Γνωστικός τομέας
Τα παιδιά να :
• Εμβαθύνουν σε έννοιες και όρους ήδη γνωστούς
• Συσχετίζουν τη θεωρία με την πράξη
• Παρατηρούν, αναλύουν και επιλύουν καθημερινά προβλήματα
Η ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών αφορά στη(ν)
• Κριτική σκέψη και επίλυση προβλημάτων (problem solving)
• Συνεργατικότητα / Συλλογικότητα
• Ερευνητική διαδικασία και χρήση ψηφιακών εργαλείων
• Ανάπτυξη της δεξιότητας αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης
Επιθυμούμε να παρακινήσουμε τους μαθητές να:
• Πειραματίζονται
• Αναπτύσσουν ομαδοσυνεργατικές δεξιότητες
Στον ψυχοκινητικό τομέα στοχεύουμε οι μαθητές να:
• Συμμετέχουν σε συλλογικές δραστηριότητες
• Συζητούν / Συνεργάζονται
• Παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους
• Καταστούν ενεργοί πολίτες
Στον συναισθηματικό τομέα, να:
• Αποδέχονται επαρκώς τεκμηριωμένες απόψεις/ Αμφισβητούν μη τεκμηριωμένες
• Αποδέχονται το λάθος και να το αξιοποιούν μαθαίνοντας μέσα απ’ αυτό
• Απολαμβάνουν και να χαίρονται τη διαδικασία συμμετοχής και συνδημιουργίας

Διαδικασία της εργασίας
Κάθε σχολείο θα επιλέξει δύο (τουλάχιστον) από τους δεκαεπτά στόχους και θα συνεργαστεί με ένα άλλο σχολείο (ή και περισσότερα) και θα ασχοληθούν για μία εβδομάδα με τον κάθε στόχο, προτείνοντας και στα υπόλοιπα σχολεία εκπαιδευτικές δράσεις σχετικές με τον στόχο ώστε αυτός να γίνει καλύτερα κατανοητός αλλά και δράσεις για τη διάδοση και τη συμβολή στην επίτευξή του. Κάθε εβδομάδα θα υπάρχουν κοινές δράσεις των σχολείων που αφορούν τον συγκεκριμένο στόχο.

Η προσπάθειά μας αυτή θα ξεκινήσει στις 25 Σεπτεμβρίου 2019 και θα ολοκληρωθεί στις 5 Ιουνίου 2020.

Οι ημερομηνίες δεν επιλέχτηκαν τυχαία.

Στις 25 Σεπτεμβρίου 2015, 193 ηγέτες απ’ όλο τον κόσμο, στη συνέλευση του ΟΗΕ, δεσμεύτηκαν σε 17 Παγκόσμιους Στόχους (SDGs), που θέτουν τις βάσεις για ευημερία και ανάπτυξη σε όλο τον πλανήτη με ορίζοντα το 2030.

Στις 5 Ιουνίου γιορτάζεται κάθε χρόνο η Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος του ΟΗΕ για την ενημέρωση της παγκόσμιας κοινότητας σχετικά με περιβαλλοντικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα και την προσπάθεια ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης όλων των πολιτών.

Αναμενόμενα αποτελέσματα
Το παραγόμενο υλικό και οι προτεινόμενες δραστηριότητες των σχολείων θα συγκεντρωθούν και θα κατηγοριοποιηθούν ανά στόχο στην παρούσα ιστοσελίδα που δημιουργήθηκε για τον σκοπό αυτό και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κάθε σχολείο ή φορέα που θα ήθελε να ασχοληθεί και να προωθήσει τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης. Επίσης σχεδιάζουμε ανοιχτές δράσεις ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας σχετικά με τους 17 στόχους.
Τέλος, θα συνεργαστούμε με φορείς και οργανώσεις -στην Ελλάδα και στην Κύπρο- που στόχο έχουν την προώθηση και την επίτευξη των 17 SDGs.

Ενσωμάτωση στη διδακτέα ύλη
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα εντάσσεται αρμονικά στο «νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών από το Δημοτικό έως το Λύκειο» (2019-2020).
«Το πρόγραμμα σπουδών εμπλουτίζεται με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεβασμός στον άλλο, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή» που άπτονται του θέματος και των στόχων του εκπαιδευτικού μας προγράμματος.
Επίσης, «δίνεται έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων “soft skills”, (π.χ. η δημιουργικότητα, η κριτική και συνθετική σκέψη και η ομαδική δουλειά), όπως και στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων “digital skills”, (π.χ. ψηφιακή χρήση, ψηφιακή επικοινωνία, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, ψηφιακά δικαιώματα)».



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου